وقتی روز به‌ روز بزرگتر می‌شوی

روایت رشد من

فاطمه.ح
متولد 81 ام. اوایل دهه 90 دهه‌هشتادی بودن در این فضا خیلی حس پرافتخاری به بهم می‌داد چون همه یا دهه هفتادی بودند یا دهه شصتی. من از 13-14 سالگی شروع کردم به نوشتن.


روانشناسی را در دانشگاه انتخاب کردم. برخلاف خیلی‌ها که به هوایِ بیشتر شناختن خودشان وارد این رشته می‌شوند، توهمِ کشف خودم را نداشتم.
اما کشف شدم، توسط خودم. هویتم را لابه‌لای درخت‌های خوابگاه خوارزمی کرج پیدا کردم و در مسیر تکراری کرج به گیلان جا گذاشتم.


دوست دارم یک کاری کنم. هر کاری. اینجا کارم نوشتن است و صادقانه بگویم، دوست دارم خیلی خوب بنویسم. هدفم از این وبلاگ از سال 1402 دیگر همین است.

***
به راه بادیه
به راه بادیه
بادیه بادیه
به راه به راه
نشستن باطل
نشستن باطل
باطل باطل
مراد مراد


بایگانی

آزمون سنجشِ امروز

جمعه, ۱۲ آبان ۱۳۹۶، ۰۵:۰۳ ب.ظ
امروز اولین آزمون آزمایشی سنجش این سال تحصیلی‌م رو رفتم دادم.
 اصلا حواسم نبود که چقدر قراره طول بکشه! 75 دقیقه برای دروس عمومی طول کشید (برای رشته‌ی ما: ادبیات و نگارش، زبان انگلیسی، عربی ویژه‌ی انسانی و دین و زندگی!) و تقریبا 95 دقیقه هم برای دروس تحصصی (ریاضی و آمار، اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم و فنون ادبی، تاریخ، جغرافیا، منطق). اون سال که قلمچی می‌رفتم زمانش طولانی بود ولی حس می‌کنم اینقدر طول نمی‌کشید. امروز تقریبا گردنم شکست و وسط امتحان حس می‌کردم معده‌م داره قیلی‌ویلی می‌ره. صبحانه هم خورده بودم اما صدای معده‌م رو می‌شنیدم!! مخصوصا وقتی تخصصی شروع شد و ریاضی رو حل می‌کردم.
چینش دقیق دروس تخصصی رو یادم نمیاد، ولی اگه بخوام بررسی کنم:

  • پنج‌شنبه تست میکرو زده بودم از همون فصل ریاضی. در طول هفته هم تمرین کرده بودم ولی خیلی از سوالا رو نزدم. صفحه دومش که رسیدم حس کردم تمرکزم داره از دست ‌می‌ره.

  • علوم و فنون ادبی 30 تا سوال بود! 30 تا!!! نمی‌دونستم ارزشش اینقدر بالاست! ما در هفته فقط یه زنگ علوم و فنون ادبی داریم که اون هم زنگ نمازه و ده دقیقه‌ش می‌پره. دبیرمون عمیق و مفهومی درس نمی‌ده. البته اولین جلسه که اومده بود خیلی خوش‌خوشانمون بود فکر کردیم تدریسش فوق‌العاده باید باشه چون از هر ده جمله‌ش، هشتاش رو شعر و نثر ادبی داشت می‌گفت حین حرف زدن و حتی برای مثال سجع یکی دو تا از داستانهای سعدی رو کلا از اول تا آخر از حفظ خوند. گفتیم چقدر شاخ باو!
  • سر امتحان اولش که از دروس یک و دو بود، یه سوالش این بود که طبقه‌بندی انواع ادبی رو کامل توضیح بدین. بعضی بچه‌ها انگار باور نکرده بودن سوالو. گفتن همون یه صفحه رو بنویسیم؟!
  • و بله، یه صفحه از حفظ واسش نوشتیم! ممنونم! اون امتحان رو 18 و نیم شدم و هنوزم نمی‌دونم چرا. برگه‌ها رو هنوز نداد فقط نمره رو خوند. بنظر میاد دبیر قدرتمندیه اما اینقدر که فقط و فقط به پیش‌دانشگاهی ها درس داده، حس می‌کنه ما هم همونا هستیم و اکثر جاها رو باز نمی‌کنه و عمیق تفهیم نمی‌کنه :(
  •  به‌هرحال من کتاب تستی براش نخریده بودم و داشتم از همون دانش کلاسای ادبیات و متن کتاب کمک می‌گرفتم ولی ضعف خودم رو عمیقا احساس کردم. اولین اقدام در راستای بهتر کردنِ این درس خرید یه کتاب تست خوبه.

  • تاریخ و جغرافیا هم که خوب بودن. صد نشد بزنم چون از هرکدوم یکی رو شک داشتم.

  • اقتصادش هم خوب بود. من اکثرا مفهومی و با رمز یاد می‌گیرم ولی جاهایی که عینا مثل کتاب میاد عین آهویی که در عسل باشه می‌مونم:))) تو اقتصاد هم اینجوری برام پیش اومد دو سه تا سوال. فقط یه مسئله داشت که اشتباه حل کردم درحالیکه بلد بودم به طور کل. اما خوشحال‌کننده بود سوالش چون عمیق اون مطلب رو بهم تفهیم کرد. راستی می‌دونستید دبیر اقتصادمون تازه‌کاره؟!!!!!!!!!!!!!! آخه چرا یه بچه رو دبیرمون می‌کنن :( 

  • جامعه‌شناسی هم خوب بود ولی یه جایی عین متن داد که شک داشتم.

  • منطق یه سوال رو اگه براساس توضیحات دبیرم می‌رفتم نمی‌شد حل کنم و نزدم با اینکه شک داشتم. (مثلا گفته بود اگه هرررر جمله‌ای بدن -یعنی فعل‌دار باشه- اصلا تصور نمی‎شه و حتما تصدیقه! بعد تست اومده می‌گه کدوم اینا تصوره؟ هر چهارتا هم یه جمله‌ی کامله!) همین تستو میرم می‌زنم تو سرش که درست درس بده.

عمومی‌ها:

  • عربی ویژه‌ی انسانی که اون آخراش منو ترسوند! اعتراف می‌کنم زیاد هم نخونده بودم. 
  • نمیدونم چرا عربی رو نمی‌تونم عین زبان بلد باشم؟ آدم خیلی درس میخونه تو مدرسه ولی انگار هرچی عربی یاد می‌دن باد هواست و از نشانه‌هاش اینه که همه‌ی جوونای ما عربی خوندن ولی اکثرا هیچی یادشون نیست.

  • دین وزندگی کم کاری کردم اما سوالا رو دقیقا مفهومی داده بودن. همونجوری که دبیرم گفته بود.
  • خدایی من با دبیر دینی‌های فوق‌العاده‌ای در سراسر تحصیلم مواجه شدم (بجز یکی) و این یکی هم دقیقا جزو همون دسته‌س! چه تدریسش، چه رفتار و منش شخصیش.

  • زبان خوب بود. (خیلی ازکلمه‌ها تو کتاب نبود. موندم بقیه‌ای که کلاس زبان نرفتن چطوری زدن؟!)

  • ادبیات و نگارش هم خوب بود... اینم دبیرش یه داستانی داره که مطلب جدا می‌طلبه.

هنوز به طور واقعی بررسی آزمون نکردم. اومدم خونه. خوردم. انیمه دیدم و خوابیدم. الانم موقع درسه. 
نتیجه رو هم الان دیدم:| درسا اکثرا نیاز به تلاش بیشتره:|

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۱۲
فاطمه .ح

آزمون

مدرسه

نظرات  (۷)

الان این آزمون رو خودت ثبت‌نام کردی یا همون پیشرفت‌تحصیلی‌ای هست که مدارس هماهنگ میگیرن؟ اگه سنجشی که خودت ثبت نام کردی هست که برام جای سواله که چرا رفتی سنجش؟ :)) البته من هیچکدومو نرفتم ولی تعریف سنجش رو هم نشنیدم :دی
+ این پستت من رو ترسوند. تو از همون اول دهم شروع کردی تست و درس خوندن رو و من وسط یازدهم، هنوز کتاب تست برای مهم‌ترین درس‌هام نگرفتم و دست‌دست می‌کنم :)) آورین آورین :) 
پاسخ:
سلام. آره خودم سنجش ثبت نام کردم. اتفاقا برعکس دبیرامون میگن خوبه :|
خب مبتکران قرار بود برم که چون خیلی سطح سوالاش بالاست نمیخواستم فشار الکی بیارم به خودم. از طرفی قلمچی قبلا رقته بودم و چنگی به دلم نمیزنه که دوباره برم. اما سنجش سختی سوالاش خوبه و زیر نظر آموزش پرورشه و از طرفی ماهی یه باره و اذیتم نمیکنه. نمیخوام خودمو خفه کنم که:))) فقط جامعه آماریش مخصوصا تو انسانیا بسیار پایینه. یعنی من با این درصدهای مزخرفم شدم اول مدرسه و شهرستان و دوم استان و هفده کشور!!! اینقدر که کم هستیم.

تو که تجربی هستی، مدرسه فشار نمیاره بهت؟ مدرسه ما خیلی تجربی ها رو اذیت میکنن
۱۲ آبان ۹۶ ، ۱۹:۵۴ دریا _ گاه نوشته های من
عربی را موافقم هیچی یاد نمیگیریم هر بیشتر می خونیم متنفرتر میشیم
پاسخ:
آره خیلی بده. دلم می‎‌سوزه الکی وقت بذارم و یاد نگیرم. دوست دارم حداقل از مدرسه رفتنم یه زبان جدید یادگرفته باشم ولی روش تدریس عربیشون انگار تو ذهنم نمیشینه.
۱۲ آبان ۹۶ ، ۲۲:۰۷ هَشْتْ حَرفى
عربی ای که شما ارید میخونید بهتر از اون عربی ایه که به زور فرستادن تو مخ ما بدبختا. نتیجهی عربی شما با ماها که الان جوونیم فرق میکنه در نهایت.
پاسخ:
چرا خب؟ ما هم تو همین سیستم آموزشی هستیم. دلیلشو نفهمیدم.
۱۲ آبان ۹۶ ، ۲۲:۲۲ هَشْتْ حَرفى
نه دیگه. سیستم شما خصوصا تو دروس عمومی تغییر محسوس داشته. مثلا به وضوح سطح درس عربی و انگلیسی بالا رفته و به مکالمه نردیک شده تا قواعد و گرامر. آنچه که ما خواندیم همه اراجیفی بود که نه الان نه بعدا هیچوقت به دردمون نخورد.
پاسخ:
انگلیسی رو که با سیستم مدرسه زیاد نمیشه فهمید. بنده خدا بچه ها درگیرن. مخصوصا تو مدارس ما که سخت امتجان میگیرن.
اما عربی رو حس میکنم بد دارم یاد میگیرم. البته من مال شما رو نمیدونم چطوری بود ولی کلا تو جمله درست کردن احساس ضعف دارم و مثل زبان نمیتونم گوینده روانی باشم با اینکه مثلا سه ساله عربی میخونم
درباره سنجش دوتا مورد شنیدم: سطح سوالاش به نسبت به بقیه پایین‌تره و هم اینکه جامعه آماری کمی داره. البته من سوالات هیچکدومو ندیدم و شخصاً نظری در موردشون نمیدم. کلا اونایی که سنجش میرن خیلی کمیابن و واسه همین یه‌مقدار متعجب بودم :)) 

منظور از فشار رو متوجه نمیشم. فشار بیاره که چرا تست نگرفتی و اینا؟ نه خب. فضولی نمی‌کنن توی کار بچه‌ها که چی خریدن و چی نخریدن :دی فشار برای اینکه چرا درس نمی‌خونم؟ خب درس که تا یه‌حدی می‌خونم و نمره‌های کلاسی‌م هم بد نشده زیاد - به‌جز زیست که شوکه‌کننده بود :/ - 
پاسخ:
درسته کم هستن.

خب منطورم مدیر و معاون نیست به طور مستقیم. خود دبیرها هم حتی. مثلا میان تو کلاسمون جلسه اول. میپرسن اینجا کی قلمچی یا مبتکران یا جای دیگه میره؟
حالا انسانی ها رو یه حقی میدن که دیر برن اما تجربی هامون همه شون آزمون میدن بلااستثنا و دبیراشونم بررسی میکنن درصدها رو ببینن چه کردن.
واسه همین فکر کردم یه همچین چیزایی باشه تو کلاستون.
نه عاغا. بیخیالن :)) البته بچه‌ها فکر کنم بالای هفتاددرصدشون آزمون میدن ولی خب من نمیدم. چون اولا تسلطی به تست‌ها ندارم هنوز و دوماً هنوز کتاب‌ها رو مفصل نگاه کردم. اینجوری آزمون دادن از اساس باطله به‌نظرم. ولی اینکه مدرسه‌ای، دانش‌آموزا رو ملزم به درس‌خوندن کنه، تا یه حدی به‌نظرم میتونه خوب باشه واسه کنکور، ولی بیش‌ازحد نه... آزمون یه هزینه‌ست البته. مدرسه نباید توش اجبار کنه. شخصا نمی‌تونم یه میلیون به قلم‌چی بدم :)) 
پاسخ:
خب میتونی مبتکران یا گاج بدی. اونام سوالای خوبی دارن، البته اگه پشتیبان برات مهم نیست.

نیازی نیست که با دانش عالی بری تست بزنی، اتفاقا بنظرم شروع کنی خیلی خوبه. کتاب تست بگیری و خونه تست بزنی، بعدش بررسی آزمون و اینا... همه‌ش خیلی تاثیر داره که سوالای جدید رو در قالبهای نو بشناسی. البته هنوز وقت داری ولی چون رشته‌ی تو رقابت خیییلی زیاده یکم زودتر بجنب:)

مدرسه مون تو آزمون اجبار نمیکنه اما جو مدرسه یه جوریه که تقریبا نود و پنج درصد تجربیا آزمون میدن. البته انسانیا و ریاضیا کمتر

سلام
پاسخ:
با سلام

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">