وقتی روز به‌ روز بزرگتر می‌شوی

روایت رشد من

فاطمه.ح
متولد 81 ام. اوایل دهه 90 دهه‌هشتادی بودن در این فضا خیلی حس پرافتخاری به بهم می‌داد چون همه یا دهه هفتادی بودند یا دهه شصتی. من از 13-14 سالگی شروع کردم به نوشتن.


روانشناسی را در دانشگاه انتخاب کردم. برخلاف خیلی‌ها که به هوایِ بیشتر شناختن خودشان وارد این رشته می‌شوند، توهمِ کشف خودم را نداشتم.
اما کشف شدم، توسط خودم. هویتم را لابه‌لای درخت‌های خوابگاه خوارزمی کرج پیدا کردم و در مسیر تکراری کرج به گیلان جا گذاشتم.


دوست دارم یک کاری کنم. هر کاری. اینجا کارم نوشتن است و صادقانه بگویم، دوست دارم خیلی خوب بنویسم. هدفم از این وبلاگ از سال 1402 دیگر همین است.

***
به راه بادیه
به راه بادیه
بادیه بادیه
به راه به راه
نشستن باطل
نشستن باطل
باطل باطل
مراد مراد


بایگانی

19

چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹ ب.ظ

چه احساسی دارم؟ راستش منتظر اینم که نیمه‌شب از دوستانم تبریک تولد بشنوم و برای مدت کوتاهی خوشحال شوم. غیر از این، حس موسیقی afraid of love را که همین الان گوش می‌دهم به خودم گرفته‌ام. تر و تازه. پرشور اما نه خیلی پرسروصدا. یک حس خوب. یک حس مبهم. حس لم دادن جلوی پنجره‌ام ساعت ده صبح؛ وقتی که نور آفتاب به صورت نامساوی رو پاهایم می‌افتد. جمع کردن زانوهایم در شکمم و بعد بغل کردنشان. کج کردن گردنم طوری که سمت راست غرق در آفتاب شود. یک بغل نور. حس یک بغل نور را دارم. حس چرخاندن گوش‌م به سمت پنجره و شنیدن صدای جیک جیک گنجشک‌ها. جریان خنک روی لاله‌ی گوش. نوازش نسیم. حس خندیدن. وقتی که بعدش یک حس تهی بزرگ داری. وقتی از خودت می‌پرسی خب که چی و غریزه‌ات می‌گوید خب که همین. همین است که هست. همین نسیم. همین نور. همین خنده. همین گرما. همین بغل. همین نوازش. همه‌چیز هست. تو هستی. آسمان هم هست. یک نگاه ریز به سمت پنجره. دیدن خانه‌ی همسایه. پشتِ آن، دیدن کوه‌های سبز. آزار سطحی نور آفتاب به چشم‌ها. همه‌چیز هست. و هیچ‌چیز سؤال نمی‌پرسد. جز تو. تلاش برای سکوت. تلاش برای سکوتی سنگین که به یک مکالمۀ عمیق منجر شد. سال قبل خیلی سعی کردم سکوت کنم. دربرابر سؤال. دربرابر چگونه بودن چیزها. 

و به جایی نمی‌رسد.

همه‌چیز هست. سکوت. تو. نور. بغل. سوز سرد نسیم رو پاها. 

در سن جدید بیشتر هست خواهم بود؟

شاید نه.

این سال یک مکالمۀ عمیق است. شاید مشاجره به جای مکالمه. بیرون زدن سروصداهای ساکت‌شدۀ سال قبل. پر شدن ذهنم از حرف. حرف. حرف. حرف. تن دادن به دعوا با کلمات. با موسیقی. با فیلم. با کتاب. پُر شدن. به امید اینکه روزی خالی شوی. غرق شدن در چگونه بودن برای آن لحظۀ «آها» که بفهمی فقط باید باشی. راندن این دوچرخۀ سنگین به سربالاییِ دیدنِ زندگی از دور. خیره شدن از آن بالا. چندسال بعد. رها کردن خویش از آن بالا. سُر خوردن به پایین. با سرعتِ بودن. با «هست». طی کردن تپه‌ها. تپه‌های چگونه بودن و هستن. این یک فیلم طولانی است. فقط باید ببینی دقیقۀ چندمی. کدام سکانس درحال فیلمبرداری است. امروز. من. فاطمه. 19. در حال رفتن به سربالایی‌ام. درحالیکه یک روز از آن به پایین روان بودم. ملال. ملال. ملال. ملال در بالا و پایین‌هاست. و گاهی دوپامین. وقتی که به پایین روان می‌شی. پس درود به دوپامین. درود به بالا و پایین‌ها. به یک بازی تکراری.

موافقین ۷ مخالفین ۱ ۰۰/۰۱/۲۵
فاطمه .ح

نظرات  (۱۲)

تولدت مبارک باشه :)

پاسخ:
ممنونم:)
۲۵ فروردين ۰۰ ، ۲۳:۱۴ مائده ‌‌‌‌‌‌‌

مبارکه 19 سالگی فاطمه :")

19سالگی برای من خیلی عجیب و پرماجرا بود :")

پاسخ:
مرسی مائده :*
چه خوب

صدای گنجیشکها رو کلا خیلی دوست دارم. چه اول صبح که خورشید نزده خبررسیدن صبح رو میدن، چه دم غروب که سوت ممتد کشان هشدار میدن که دوستاشون سریع برن لونه هاشون و هرکی تا 1 دقیقه دیگه بیرون بمونه دیگه توی تاریکی شب و بدون خورشید نمیتونه لونه شو پیدا کنه....

و البته صدای گنجیشکهای بهار از دلنشینترین صداهاست برام. طول عمرشون 3 ساله. پس دلیل این همه بیشتر بودن صدای جیغ و شادی گنجیشکا اول بهار، در مقایسه با تابستونی که هنوز درختا سبزن، کمی تعدادشون نیست. تنها دلیلش، به نظر من، فقط جوجه های پر انرژی هستن که تازه پرواز یادگرفتن و از لونه خارج شدن. دقیقا همین گنجیشکای جوون و پرانرژی و کنجکاو هستن که بهار رو با صداشون انقدر دلبر کردن.

تابستون که میشه میبینن خیلی هم خبری نبوده :) دیگه پاییز و زمستون خبری از اون سر و صدا و انرژیشون نیست.

خوب خانوم، متولد بهار، عمرتون همیشه بهار و بهارتون همیشه سبز. تولدتون مبارک

امیدوارم هیچ وقت بهارتون پاییز نشه و همیشه تو زندگی انگیزه و هیجان وصف ناپذیر برای ابراز خوشحالی و شادتر کردن دنیا داشته باشین :)

پاسخ:
سلام. کاملا درسته صداشون همیشه خیلی زیباست.


خیلی ممنونم بابت تبریک‌تون و آرزوی بسیار قشنگی بود. بازم مرسی:)

اا فاطمه یک قوچ ِ سرزنده، شجاع و قوی هست. 

تولدت مبارک. ان شاءالله در ۱۹ سالگی از پله های زیادی بالا بری جوری که ارزش بالا و پایین ها رفتن ها رو داشته باشه. 

پاسخ:
آره آره D:

امیدوارم زهرا، مرسی:**

سلام

تولدت مبارک :)

امیدوارم سال خوبی داشته باشی :)

و این سربالایی، یه سربالایی خوب باشه برات. و چقدر خوبه که سربالایی‌های زندگی رو قبول کنیم. بشناسیم. باهاش مواجه شیم. من که گیج می‌شم بعضی وقتا و درجا می‌زنم.

پاسخ:
سلام. خیلی ممنونم:) 
خود سربالایی رفتن همین گیجی خاصی که می‌گی رو همیشه یکم داره، امیدوارم مال تو هم خوب باشه اگه درحال رخ دادنه. 

واسه این تکرار به قول آلبر کامو فقط باید تصور کرد که: سیزیف خندان است!

+ تولدت هم مبارک ((:

پاسخ:
هنوز این افسانه رو به‌طور کامل نخوندم. ممنون که اشاره کردی، به‌جا بود.

مرسی :)

ثابت شده اگر کسی ۱۷ سالگی دویدن استقامتی را شروع کنه توی ۲۷ سالگیش می‌تونه اوج تواناییش برسه

 

زندگی هم مانند دو استقامته مثل یه ماراتون یا حتی اولترا ماراتون، تو خیلی قبل از ۱۷ سالگی شروع به تفکر و نظم دادن به اندیشه‌هات کردی، این را میشه از آرشیو وبلاگت فهمید، خودم هم مدت‌هاست می‌خونمت، امیدوارم همچنان ثابت قدم بمونی و به زودی در آنچه تمایل داری به اوج برسی، تولدت مبارک

 

 

پاسخ:
متشکرم واقعا... :)

باز هم مبارک باشه :)
امیدوارم که چند سال دیگه تولدت را داخل یک محل بسیار زیبا که دوست داری جشن بگیری:)

پاسخ:
باز هم ممنون :)

سلام.

چه به موقع اومدم!

19سالگی‌ت مبارک.

اگر من رو هنوز یادت هست، گفته بودی اگر باز نوشتم بهت بگم.

من اینجام در تلگرام:

@methemahan

پاسخ:
سلام سلام... معلومه که یادمه.
متشکرم.

مرسی که فرستادیش.

با تأخیر خیلی زیاد، تولدت مبارک :)

با شناختی که ازت طی این چند سالی پیدا کردم می‌دونم که نه‌تنها این مقطع بلکه مقاطع به مراتب سخت‌تر و سربالایی‌تر رو هم می‌تونی از سر بگذرونی :)

پاسخ:
مرررسی :)

امیدوارم

بازی تکراری؟

پاسخ:
آره. نیست؟

همیشه هست.

تکرار، اگر جدی گرفته بشه، وادار میکنه به فکر کردن.

پاسخ:
همینطوره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">