وقتی روز به‌ روز بزرگتر می‌شوی

روایت رشد من

فاطمه.ح
متولد 81 ام. اوایل دهه 90 دهه‌هشتادی بودن در این فضا خیلی حس پرافتخاری به بهم می‌داد چون همه یا دهه هفتادی بودند یا دهه شصتی. من از 13-14 سالگی شروع کردم به نوشتن.


روانشناسی را در دانشگاه انتخاب کردم. برخلاف خیلی‌ها که به هوایِ بیشتر شناختن خودشان وارد این رشته می‌شوند، توهمِ کشف خودم را نداشتم.
اما کشف شدم، توسط خودم. هویتم را لابه‌لای درخت‌های خوابگاه خوارزمی کرج پیدا کردم و در مسیر تکراری کرج به گیلان جا گذاشتم.


دوست دارم یک کاری کنم. هر کاری. اینجا کارم نوشتن است و صادقانه بگویم، دوست دارم خیلی خوب بنویسم. هدفم از این وبلاگ از سال 1402 دیگر همین است.

***
به راه بادیه
به راه بادیه
بادیه بادیه
به راه به راه
نشستن باطل
نشستن باطل
باطل باطل
مراد مراد


بایگانی

Yuri on ice

پنجشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۶، ۰۹:۳۰ ق.ظ


Yuri on ice انیمه‌ای هست که اخیراً دیدم. این انیمه رو از دوستی که دیوانه‌ی ژاپن و انیمه و مانگاست گرفته بودم. این دختر آنقدر ژاپن رو دوست داره که یه اسم مستعار ژاپنی برای خودش انتخاب کرده و تقریباً همه با همین اسم (شیداره؛ به معنی شکوفه گیلاس) صداش می‌زنن. 

شیداره قرار بود برام یه انیمه‌ای بریزه و درباره‌ی درون‌مایه و داستانش هم توضیح داد چون اکثر افراد ژانرش رو نمی‌پسندن و گاها بنظرشون چندش آوره. اسم اون انیمه Love stage بود. (خیلی از انیمه‌ها اسماشون مسخره‌س بنظرم) قبل از دیدن خودم می‌دونستم که از این ژانر خوشم میاد و مورد پسند من هم قرار گرفت. حتی فکر کنم یه جاییش گریه هم کرده بودم.

 این ژانر رو به ژاپنی Yaoi خطاب می‌کنن. به طور کلی یعنی رابطه‌ی بین دو تا پسر؛ چه عاطفی و چه جنسی. خیلی از کاراکترهای انیمه‌ها خودشون نمی‌دونستن که امکان داشت به یک پسری علاقمند بشن یا اینکه این احساساتشون درسته یا نه. حتی خیلی وقت‌ها یه نفر از رابطه همجنس‌گرا نبوده و قبلاً به جنس‌مخالف تمایلاتی داشته (عملا می‌شه گفت این شخصیت‌ها هم‌جنس‌بازن) اما بعد از آشنایی با اون یکی کاراکتر اتفاقات و احساسات جدیدی درونش شکل می‌گیره. 

سبک اصلی Yuri on ice که اول متن ازش گفتم درباره‌ی اسکیت رو یخه و تو ویکی‌پدیاش هم ژانر رو همین نوشته اما این انیمه درون‌مایه‌ای از yaoi هم داره که بار عاطفی داستان رو شکل می‌ده. رابطه‌ی عاطفی ویکتور و یوری و تلاش یوری برای بردن در یکی از مسابقات مهم اسکیت روی یخ ایده‌ی کلیِ انیمه‌س. نمی‌دونم چرا ولی اکثر این انیمه‌ها کوتاه هستن. یوری آن آیس هم دوازده اپیزود بیست و سه دقیقه‌ایه. برای دیدن این انیمه باید حواستون باشه که قراره کلی اسکیت روی یخ ببینین و بخش اصلی انیمه‌س و اگه حوصله‌شو ندارید بنظرم کلا نبینید چون هی باید جلو بزنید اجراهاشون رو.

البته این متن رو برای پیشنهاد این دو تا انیمه ننوشتم، بیشتر ابراز احساسات خودم نسبت به روابط بین پسرهاست. تابحال پسر هم‌جنسگرایی رو از نزدیک ندیدم یا شایدم دیدم و بهم نگفته که هم‌جنس‌گراست. به هر حال تابحال با کسی که خودشو هم‌جنس‌گرا خطاب کنه ملاقات نکردم اما دوست دارم ببینم. بعضی وقتا این انیمه‌ها آنقدر زیبا هستن که آدم با خودش می‌گه چی می‌شد پسر می‌شدم که عاشق پسر دیگری بشم؟:))) جدی:)))) البته ازونجایی که یادم میاد شاید حتی یه درصد هم پسری می‌شدم که عاشق یه دختر بشه، کلا بی‌خیال این آرزو‌ی ناشدنی می‌شم!


الان دارم به تیتراژ اولیه‌ی یوری آن آیس گوش می‌دم. انگلیسی زبان دوم خواننده‌س و دلیل لهجه‌ش هم همینه. آهنگش چیز عجیب و غریبی نداره  و برای کسی که انیمه رو ندیده کاملاً معمولیه ولی هر وقت بهش گوش می‌دم اشکم در میاد.

http://mp3guild.com/mp3/history_maker.html

موافقین ۲ مخالفین ۳ ۹۶/۰۸/۱۱
فاطمه .ح

نظرات  (۱۳)

۱۱ آبان ۹۶ ، ۱۲:۳۷ محمود بنائی
ژاپنی ها سلطان اشک در آوردن هستن ولی باز انیمه هاشون را دوست دارم.فکر میکنم آخرین انیمه ای که دیدم your name بود که پیشنهاد میکنم شما هم ببینید، داستان عجیبی داره و شاید حس کنیم به نحو دیگه ای برای ما هم اتفاق افتاده.
یک چیزی تو وجود آدم ها هست ورای نیاز و کنجکاوی و هوس و... که باعث این تمایلات میشه، نمیدونم اسمشو چی بگذارم اما میدونم که مجاز و پسندیده نیست! 
پاسخ:
سلام. دیدمش بله داستان عجیبی داره:)
روابط دوستانه‌ای که مثل دو خواهر یا دو برادر باشند من تو زندگی واقعی دیدم و خیلی هم قشنگند ولی فکر می‎کنم بعد مسائل جنسی خیلی فرق می‎کنه. اصلاً دوست ندارم بهش فکر کنم.
پاسخ:
خب تو نمیتونی احساسی که به معشوقه‌ت داری رو نسبت به برادرت داشته باشی. منظورم از بعد احساسی اینطوریه.
و بعد جنسی هم معمولا خیلی کم تو این انیمه ها مطرح میشه. چون روابط بین پسرا تو جوامع اونا هم عجیب غریبه و همیشه قبل از هرچیزی کلی باید با احساسات خودشون کنار بیان و الخ.
ولی در کل میفهمم که دوست نداشتنی هم میتونه باشه.
درسته ممکنه خیلی مطرح نشه ولی بالاخره بخشی از روابطه دیگه.
اصلاً مثلاً عاشق دوست داره که بشینه تو چشم‎ها معشوق خیره بشه و زمان طولانی لذت ببره از نگاه کردن بهش.
حالا همچین چیزی خیلی غیر قابل هضمه برام که بین دو پسر باشه.
می‌دونم همچین چیزهایی هست ولی دوست ندارم این افراد اطرافم باشند فکر کنم این حق رو داشته باشم افراد دور و برم رو بتونم خودم انتخاب کنم :))

پاسخ:
یه جوری می‌گی انگار حقتو ازت گرفتم:))))) 
منم با حق خودم دوست دارم این افراد دور و برم باشن :دی
سلام به وبلاگ گروهی ما هم سر بزن
وبلاگ دنیای انیمه
واقعا هنرمندانه زشتی ها رو زیبا جلوه میدن
متاسفانه انیمه های یائویی روز به روز دارن هواداران بیشتری پیدا می کنند خصوصا در میان دختران نوجوان و این اصلا خوب نیست . داشتن الگوی احساسی و عشقی که حقیقت نداره ...
پاسخ:
البته من الان دیگه طرفدارش نیستم ولی نه به دلیلی که شما گفتی. شاید جای پست کردن داشته باشه همین افکارم درمورد طرفدار نبودن. مینویسم بعد.
درمورد حرف شما، اگه منظورتون از «زشتی» همون رابطه ی پسر با پسره، خب با شما مخالفم در این مورد.
البته که همجنس باز با همجنسگرا تفاوت داره ! خطاب به گفته شما در پست بالا :)
پاسخ:
این پست قدیمی‌ایه. از خیلی جهات باهاش موافق نیستم. اخیراً یه پستی داشتم در همین مورد که گفتم با سبک یائویی مخالفم.
و نکته دیگه هم اینه که کلاً با لفظ هم‌جنس باز دیگه مخالفم، چون بار اهانت داره و ... . خلاصه اینکه این دومی رو جایی ننوشتم و ابراز نکردم اما دیگه بهش واقفم و استفاده هم نمی‌کنم از این اصطلاح.
البته منظور شما رو نفهمیدم.
۰۱ مرداد ۹۸ ، ۰۷:۲۶ گمـــــــشده :)
همین دیشب دیدمش و دنبال فصل دومش می گشتم که به وبلاگ شما رسیدم. به نظرم روابط بین یوری و ویکتور و اعتماد به نفسی وه یوری از ویکتور می گرفت عالی نشون داده شده همین طور آهنگ ها و اجراها اما اجراهای تکراری کمی خسته کننده بود این اواخر. و این که ساختش هم چندان فنی و زیبا نبود
پاسخ:
درسته. من هم از اجراهاشون خوشم اومد همراه آهنگ.
یک پست هم درمورد اینکه چرا دیگه یائویی/شونن آی نمی‌بینم نوشتم همین اواخر، اگه طرفدارشونی، خواستی بخون😊
۰۷ مرداد ۹۸ ، ۰۹:۵۹ گمـــــــشده :)
دویت دارم بخونم اما پیداش نمی کنم
شاید اگه بکی تو چه ماهی نوشتیش راحت پیدا بشه یا عنوانشو بگی
پاسخ:
آها ببخشید حواسم نبود. اینه: http://wholelife.blog.ir/post/148

یائویی عالیه :) من به عنوان یه فوجوشی ازش حمایت کامل میکنم :)))

 

پاسخ:
:))) من دیگه حمایت نمیکنم.

من این انیمه رو ۳ روز قبل دیدم . عالی بود امیدوارم فصل های بعدیش هم باید :) 

پاسخ:
فکر نمی‌کردم فصلای بعدی رو بخوان بسازن. فکر نکنم بسازنا :)

از اونجایی که پسرم نمیتونم داشتن رابطه بین پسر و پسر دیگه ای رو درک کنم!!

از نظر من اگه دو تا پسر همو دوست داشته باشن و از ته دل عاشق هم باشن و وقتشون رو با هم بگذرونن و با هم خوش باشن بد نیست ولی اگه بخوان جوری به هم نگاه کنن یا به عبارت دیگه بخوان با هم ارتباط برقرار کنن ( منظورم اتباط جنسیه) ، خیلی بده

البته نمیشه گفت بد چون ما که هیچی راجبش نمیدونیم ولی برای من قابل درک نیست چون آخه چه معنی میده من بخوام با یه پسر مثل خودم ارتباط داشته باشم وقتی میدونم پسره و ازدواج و ... نمیشه کرد؟؟؟

بعدشم من وقتی خودم رو جای یه همجنسگرا میزارم بازم نمیتونم عاشق یه پسر بشم.

به نظرم از یه لحاظ بیشتر نمیشه یه پسر عاشق یه پسر دیگه بشه، اونم اینه که مثل بچه ی خودش که چه عرض کنم؟ مثل مادرش بهش وابسته باشه و فکر کنم فهمیدید منظورم چیه ولی نمیشه آخه از اون یکی لحاظ ها عاشق شد!!

حالا این فکر منه دیگه نمیدونم شما قضاوت کنید راجب نظرم

پاسخ:
سلام. می‌دونی مشکل اصلی نگاه‌ت اینه که نگاهِ «تو» ئه. تو همجنسگرا نیستی. چرا باید یه همجنسگرا رو درک کنی؟ همجنسگرایی گرایش یه شخص در انتخاب شریک زندگیِ جنسی و عاطفی‌ه و خب گرایشات بقیه وقتی بهمون آسیب نمی‌زنه دقیقا چه ربطی بهمون داره؟
من از خورشت بادمجون شکم‌پر فوق‌العاده خوشم میاد و با این‌حال آدمایی هستن که بادمجون خوردن براشون عین شکنجه رو حال خرابه. می‌تونم بگم «من اصلا درک نمی‌کنم چطور بادمجون دوست نداری!! بنظر من محشره! اصلا نمی‌تونم تصور کنم تو گوجه می‌خوری. چون من از گوجه متنفرم!» ولی گفتن این چه فایده داره واقعاً؟ علاقه اون به گوجه رو من درک نمی‌کنم و علاقه من به بادمجون رو هم اون... خودمون رو جای دیگری هم نمی‌تونیم قرار بدیم چون واقعاً درک نمی‌کنیم که وقتی طرف می‌گه از گوجه خوشم میاد یعنی چی! چون اصلا ما این احساس رو نداریم و این گرایش در ما ایجاد نشده.
متوجه حرفات می‌شم که برای «تو» قابل درک نیست ولی اینجور بهش نگاه کن که اصلا قرار نیست تو درکش کنی چون گرایشات تو از نظر بنیادی با اون آدم فرق داره (مثال غذا خب خیلی ساده ست ولی این بحث گرایش جنسی عمیقه)
درضمن درمورد ازدواج، خیلی از کشورها دیگه آزاد شده این کار. تو اینترنت درموردش جست‌وجو کن.

بعضی جاهاش عجیبه. مثلا چرا یه اسکی باز خیلی ماهر و مشهور باید بیاد مربی بشه؟! واینکه ویکتور همجنس بازه چون فکر کنم اصلا بخاطر اسکی نرفت مربی یوری بشه بخاطر اینکه عاشقش شده بوده فکر کنم. (کلا خیلی عجیبه) 😐

پاسخ:
:)))))) اهوم. البته خب افراد معروف تو ورزش بعدش مربیگری هم میکنن
۳۱ شهریور ۰۰ ، ۰۴:۱۹ قهرمان گودرتمند

مطمئن باشید چیزی که از روابط همجنسگرا توی انیمه و مدیا میبینی و میشنوی واقعیت نیست.

پیشنهاد میکنم برید مطالب مربوط به نقد همجنسگرایی و همجنسبازی رو مطالعه کنید تا دیگه از فاز "عشق عشقع" و "عشق محدودیت نداره" و اینا خارج بشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">