وقتی روز به‌ روز بزرگتر می‌شوی

روایت رشد من

فاطمه.ح
متولد 81 ام. اوایل دهه 90 دهه‌هشتادی بودن در این فضا خیلی حس پرافتخاری به بهم می‌داد چون همه یا دهه هفتادی بودند یا دهه شصتی. من از 13-14 سالگی شروع کردم به نوشتن.


روانشناسی را در دانشگاه انتخاب کردم. برخلاف خیلی‌ها که به هوایِ بیشتر شناختن خودشان وارد این رشته می‌شوند، توهمِ کشف خودم را نداشتم.
اما کشف شدم، توسط خودم. هویتم را لابه‌لای درخت‌های خوابگاه خوارزمی کرج پیدا کردم و در مسیر تکراری کرج به گیلان جا گذاشتم.


دوست دارم یک کاری کنم. هر کاری. اینجا کارم نوشتن است و صادقانه بگویم، دوست دارم خیلی خوب بنویسم. هدفم از این وبلاگ از سال 1402 دیگر همین است.

***
به راه بادیه
به راه بادیه
بادیه بادیه
به راه به راه
نشستن باطل
نشستن باطل
باطل باطل
مراد مراد


بایگانی

دستِ گویا

سه شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۴۰ ب.ظ

یکی از معدود چیزهایی که سه چهار سال قبل خیلی علاقه به یادگیریش داشتم و علاقه‌م بهش حفظ شده، یادگیریِ زبانِ اشاره‌ست. دقیق نمی‌دونم چرا. نزدیک شدن به ناشنواها (که تابحال یکی هم ندیدم اطرافم؛ منظورم غیر افراد مسنه که به سبب سنشون اینجوری شدن) و تلکم به زبانی که کمتر کسی بلده و جذابیت حرف زدن با دست از دلایلی هستن که الان به ذهنم می‌رسه.

کلا از یادگیریِ زبان خوشم میاد. هر زبانی. 

یادمه اون موقع‌ها هم به بابام می‌گفتم می‌خوام زبان اشاره یاد بگیرم و اون هم بهم می‌گفت خیلی هم خوبه، یادبگیر! و البته کمکی که می‌کرد فراتر از تشویقش به یادگیری نبوده. 

البته نمی‌تونم بگم که علاقه‌ی شدیدی به یادگیریش دارم، اونقدر که روز و شب به دنبال یادگیریش بوده باشم؛ نه. اینطور نبوده اما هر ازگاهی دوباره دوباره درموردش تحقیق می‌کنم. اخیرا یه ویدئو دیدم که الفبای زبان اشاره فارسی رو کامل آموزش می‌داد و کانون ناشنوایان ایران و یه جای دیگه که اسمشو یادم نیست تهیه‌کنندگانش بودن.

خیلی خوب می‌شه اگه تلاششون به یه ویدئو محدود نشه و بتونن محتوای بیشتری براش تهیه کنن. خودم اگه یاد بگیرم، قطعا یکی از کارهایی که می‌کنم ایجاد یه فضا برای به اشتراک گذاشتن آموخته‌هامه چون منابع موجود در اینترنت فوق‌العاده محدوده به فارسی و خب به انگلیسی هم که نمی‌شه زبان اشاره فارسی یاد گرفت. البته تا دلتون بخواد یادگیری ASL (زبان اشاره آمریکایی) تو آسونه و وب‌سایت‌های مختلفی براش موجوده.

مطمئنا یادگیری زبان اشاره از روی کتاب خیلی سخته و اون‌طور که درموردش خوندم، یادگیرنده گاهی دچار مشکل می‌شه با کتاب اما ویدئو راهِ عالی‌ایه برای کسی که به یه کانون یا یه ناشنوا که باهاش تمرین کنه یا بهش آموزش بده دسترسی نداره.

الان منم نه به آدمش دسترسی دارم، نه کانون ناشنوایان (البته این مورد موقع نوشتن متن به ذهنم رسیده پس باید بعد نوشتنِ این روش تحقیق کنم) و نه ویدئوهای مناسبی که محتوای کاملی برای یادگیری رو برام تهیه کرده باشن.

موافقین ۷ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۲
فاطمه .ح

نظرات  (۵)

خب پدر بنده خداتون چه کمکی کنه به جز تشویق ؟ :) حرکت اصلی رو باید خودت انجام بدی. 

به نظرم باید کلاس براش وجود داشته باشه ! البته نمیدونم شاید فقط برای کسایی کلاس میذارن که بخوان تخصصی یاد بگیرن و شغل مرتبط با اونو پیگیری کنن.
 
دنیای زبان خیلی بزرگ و جذابه شاید بد نباشه به طور تخصصی بری توی این فیلد. ( اینو کسی بهت میگه که توی چند ماه آیلتس ۷ و نیم گرفت :دی البته خب قبلش هم زبانم بد نبود ولی واقعا افتضاح بودم توی فهمیدن متون سطح بندی نشده )‌ 

+ البته زبان اشاره به طور شخصی همیشه برام ترسناک (سخت) بوده حتی ترسناک تر از چینی و ژاپنی . وقتی میبینم کسی داره با این زبون حرف میزنه مثلا توی اخبار و اینا استرس تمام وجودمو میگیره و فکر میکنم وقت نمیکنه توی فرصت مناسب همه اون مطلب رو منتقل کنه :دی 
پاسخ:
سلام.
نمی‌دونم، گمونم انتظارم زیاد بود :)))

احتمال زیاد که کلاس هست اما خب حدس می‌زنم خیلی محدود باشن این کلاسا.

اوهو! تبریک بابت نمره. به طور تخصصی یعنی رشته‌ی مرتبط؟ 

:))))) حالا جالبتر این فیلم‌های سینمایی هستن که دوبله برای ناشنوایان دارن و مثلا هر فردی جای یکی از شخصیتا حرف می‌زنه. اونا که دیگه دارن عادی صحبت می‌کنن و سرعتشون بالاست، کار این‌ها هم سخت می‌شه :))
یه پسری تو مدرسمون بود که پدر و مادرش ناشنوا بودن . 
گاهی وقتا باهام درد دل میکرد و میگفت خیلی سخته و واقعا اذیت میشه از زندگی تو اون خونه . گفتم یکی از سختی هاشو بگو گفت باباش مجبورش میکرد براش اخبارو به زبون اشاره ترجمه کنه هر شب 
پاسخ:
آره، بنظر سخت میاد. حتی برای اون پدر و مادر هم. بچه‌شون عین خودشون نیست.

آآآ عجب، البته من گاهی اخبار ناشنوایان رو می‌بینم، خیلی مختصره و دیر به دیر. حق داره که اخبار روز رو بخواد :)))
خاطره جالبی بود، ممنونم.
خواهش :) خیلی خاطره غمناکی بود هنوز یادمه لحنش رو وقتی میگفت "سخته ... " 

راستی منظورم به طور تخصصی یعنی میتونی بخش اصلی زندگیت رو به زبان اختصاص بدی (حالا هر زبانی) فارغ از اینکه بخوای بری دانشگاه و رشته زبان بخونی یا نه چون معلم زبان خیلی موفقی میشناسم که اصلا رشتش حقوقه ! 
پاسخ:
:(

آها! وقتی کسی می‌گه تخصصی ذهنم بیشتر سمت شغل و رشته می‌ره. درسته. حتی با دونستن زبان تو خود حقوق می‌شه خیلی موفق بود! در هرصورت قطعا این‌طور خواهد بود و هست که هنیشه زمانم رو به زبان اختصاص بدم D:
سلام :)
چند وقت پیش یکی از بچه‌ها تو کانالش یه کانال دیگه‌ای رو معرفی کرد که قصد یاد دادن زبان اشاره رو داشت. الآن گشتم تو اینستا پیداش کردم. نمی‌دونم ادامه داده یا نه و یا اینکه در چه سطحیه. اگه خواستی یه نگاه بنداز :)
yon.ir/VweJ4
پاسخ:
مررررسی :)
خیلی جالبه که زبونشون رُ دوسداری.تاحالا به زبونشون فکرنکرده بودم
پاسخ:
آره :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">