وقتی روز به‌ روز بزرگتر می‌شوی

روایت رشد من

فاطمه.ح
متولد 81 ام. اوایل دهه 90 دهه‌هشتادی بودن در این فضا خیلی حس پرافتخاری به بهم می‌داد چون همه یا دهه هفتادی بودند یا دهه شصتی. من از 13-14 سالگی شروع کردم به نوشتن.


روانشناسی را در دانشگاه انتخاب کردم. برخلاف خیلی‌ها که به هوایِ بیشتر شناختن خودشان وارد این رشته می‌شوند، توهمِ کشف خودم را نداشتم.
اما کشف شدم، توسط خودم. هویتم را لابه‌لای درخت‌های خوابگاه خوارزمی کرج پیدا کردم و در مسیر تکراری کرج به گیلان جا گذاشتم.


دوست دارم یک کاری کنم. هر کاری. اینجا کارم نوشتن است و صادقانه بگویم، دوست دارم خیلی خوب بنویسم. هدفم از این وبلاگ از سال 1402 دیگر همین است.

***
به راه بادیه
به راه بادیه
بادیه بادیه
به راه به راه
نشستن باطل
نشستن باطل
باطل باطل
مراد مراد


بایگانی

نوع نگاه به زندگی!

چهارشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۰۸ ب.ظ

بچه‌های تجربیِ ب اومده بودن کلاسمون و داشتن حرف می‌زدن که

 یکیشون به اون یکی گفت: دو دقیقه دیگه به زنگ مونده. بیا زودتر بریم کلاس که فُلانی (دبیرشون) خیلی گیره!

اون یکی گفت: مگه نگفتی دو دقیقه مونده؟!

+ فقط دو دقیقه‌ ها!!!

- دوووو دقییییقههه!! من می‌تونم تو دو دقیقه دو تا تست بزنم! :))))))))))


و این است نوع نگاه دوستانِ ما به زندگی :)))


+درمورد نشریه حرف زدیم و گفتن اگر خودت مسئولیتش رو قبول می‌کنی، از نظر ما هم قبوله! فقط بایستی گروه جمع کنم. بنظرتون مسئولیتش رو قبول کنم؟ خودم هنوز شک دارم اما کمی هم وسوسه شدم چون می‌دونم این دفعه من دست تنها نیستم و قراره فصلنامه هم باشه پس خیلی وقتمون رو نمی‌گیره! (فصلنامه خوبه دیگه؟)

++یکی ازم پرسید اگه کسی دلش برای من تنگ بشه، باید چیکار کنه؟ تجربه ثابت کرده کسی که دلش تنگ می‌شه باهام حرف می‌زنه! من معمولا تو حرف زدن بهتر از کارهای دیگه‌ام.

+++ چند روز بعد از پست قبلی یکم اتفاقات شخصی و خانوادگی افتاد، یه مدتی اصلا اینجا رو چک نکردم. قراره از گروه زبانی که درش ادمین هستم هم لفت بدم، موندن در اونجا برام جز وقت تلف کردن نداره. در کنار این‌ها یه رادیو وگ (رادیو مربوط به گیاهخواری) راه انداخته شده که البته چندان افراد ماهری نمی‌گردوننش، فقط گیاهخواریم! حرفه‌ای نیستیم ولی متون علمی و تاریخی و احساسیِ گیاهخواری رو به صورت فایل صوتی درمیاریم. خودم به کلی از گوینده‌ها از جمله خودم نقد دارم ولی اینکه بخشی از کمک به شنیده شدن صدای گیاهخوارا شدم علاقه دارم. لینک اون کانال هم در @linkveg که مرجع همه‌ی لینک‌های مربوط به مجموعه‌ی وِگ هست قرار داره. 

موافقین ۶ مخالفین ۱ ۹۶/۰۶/۰۱
فاطمه .ح

نظرات  (۱۳)

وای خدا من با اینا قراره کنکور بدم اینا رقیبای منن :(((
دستمال داری دخترم؟ :-"
پاسخ:
نه به تو نمی‌رسن که! :)))) تو مگه یازدهم نیستی؟ اینا دهمن، هم‌سن منن فقط تجربی‌ان
میدونی دو دقیقه چند دقیقه‌س؟ خیلیه! خیلی :))

گیاهخواری :|
پاسخ:
خیلی!

اونجوری نگاه نکنا :|
:|||||||||| دو دیقه؟ 
همش دو دیقه؟؟؟؟؟!!!
چراا اینطورین بعضیا اخههه😑
پاسخ:
:))))))
دو دیقه بخوره تو کلش -_-
+ اینا همونایین که منتظر چراغ سبزه خودشون نمیشن، چراغ خیابون متقاطع که قرمز شد، گازشو میگیرن میرن D:
پاسخ:
:)))) چه دل پری دارین همه‌تون
خوبیش اینه که یه کار مدیریتی رو تجربه می‎کنی.
بدیش اینه که وارد کار که بشی متوجه می‎شی خیلی از انتظارهای همکاری که داشتی به درستی انجام نمیشه و این کار به یه چیز وقت‎گیر تبدیل میشه.
من تجربه این کارهای مدیریتی داشتم به درسم لطمه زد تو یه دوره‎ای پشیمون شدم از کارم چون یکی از دلایلی بود که رتبه یکی دانشگاه رو ازم گرفت ولی خب الان دیگه کنار اومدم و اینکه یه تجربه شده بهش نگاه میکنم البته خودم خوشم میومد مدیریت کنم و ... 
پاسخ:
سلام. آره همیشه این اتفاقا میوفته. البته من خودم هم همیشه یکی اژ اون بخش‌هایی هستم که بدقولی داره:))) اعتراف می‌کنم:)))
مرسی که تجربه‌ت رو به اشتراک گذاشتی، امیدوارم این قضیه‌م هم خوب پیش بره.
ولی در هر خطه از این سرزمین دانش‌آموزان تجربی همین‌قدر چیزن :||
پاسخ:
خدا صبر بده :))
-___-

به نظرم قبولش کنی درگیر شی خوبه خودت هم مشتاقی .. :)
پاسخ:
هیچکی حاضر به همکاری نیست پریسا. دیگه نمی‌خوام قبولش کنم. 
برام جای سواله که چجوری یک پست می‌نویسی و بعدش سه‌هفته غیب میشی :|
پاسخ:
سلام
برای خودمم سواله
مرسی که پرسیدی :دی
حالش نبود بنویسم
۲۳ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۱۲ کوچه دوازدهم
سلام.
ماشاالله ..
وقتی که این وبلاگت رو با اولین وبلاگت و مطالب اون موقع ات مقاسیه می کنم عنوان وبلاگت برای من بیشتر معنی و مفهوم پیدا می کنه و علت اینکه این اسم رو انتخاب کردی برام روشن تر میشه.
درود بر تو .
امیدوارم همیشه موفق باشی :)
پاسخ:
:) ممنونم
حالا این سبک زندگی خوبه یا بده ؟ - من دو دو دقیقه میتونم اوووم ، کار خاصی نمی تونم کنم 
+++ سوالی که همیشه برام مطرحه بوده اینه که ما گیاه هایی داریم که خودشون گوشت خوارن ! 
چرا باید فقط گیاه خوار بود ، فلسفش چیه ؟
پاسخ:
خب راستش این استدلالی که کردی خیلی برام عجیبه! اگه اینجوری باشه هم پس یکی میتونه بیاد بگه : گاو که خودش گیاه می‌خوره پس ایرادی نداره اونو بخوریم :)))
به طور کلی اگه بخوام بگم، وگن شدن یه مثلثه (می‌گم وگن شدن چون گیاهخواری خودش شاخه‌هایی داره که شاید همه‌شون هم یه دلیل نداشته باشن. اما نوع گیاهخواری خودم یعنی وگن vegan -وگن ها انواع گوشت و همچنین تخم مرغ و فرآورده های لبنی رو مصرف نمیکنن و "تا حد امکان" سعی میکنن از مصرف وسایلی که با استفاده از درد و رنج حیوانات ساخته شده هم جلوگیری کنن- رو بررسی می‌کنم) 
و 1.محیط زیست 2. حیوانات 3. سلامتی، راس های این مثلثن.

من یه سری منبع برات می‌فرستم که اونها رو مطالعه کنی درباره ی هر بخش از این مثلث. (خوشحال میشم اگر واقعا وقتتو بذاری، مرسی)
بعدش اگه سوالی داشتی میتونی یا همینجا مطرح کنی یا تو گروه "بحث و چالش" که لینکش اینجاست @linkveg

1.
 https://telegram.me/VEGReferences/130
https://telegram.me/VEGReferences/125
https://telegram.me/VEGReferences/84
(هر کدوم از این لینکها مقاله هستن که منابع معتبر دارن، کافیه چک کنی و بخونی :) البته آخری مستندی هست که تماشاش رو به شدت توصیه می‌کنم)

نتیجه گیری بخش محیط زیست اینه که صنعت دامپروری تاثیربسیار مخربی بر کره زمین گذاشته و گیاهخواری می‌تونه راه موثری برای بهبود وضعیت باشه. (جزئیات در لینکها قرار داره)
https://telegram.me/VEGMedia/73

2.
https://telegram.me/VEGReferences/116
https://telegram.me/VEGMedia/45
https://telegram.me/VEGMedia/39
https://telegram.me/VEGMedia/34

با گیاهخواری می‌شه به کشتار میلیون ها حیوان پایان داد.

3.
https://telegram.me/iranveg/701

دانشگاه هاروارد در مارس 2016 به صورت رسمی از رژیم غذائی وگن و وجتریان حمایت کرد و آن را نه تنها یک رژیم کامل و بدون نقص اعلام کرد بلکه آن را به عنوان یک رژیم پیشگیری کننده از بیماری های مزمن و بازدارنده از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت نوع  2 دانست.
http://www.health.harvard.edu/staying-healthy/becoming-a-vegetarian

موضع انجمن تغذیه و رژیم غذائی آمریکا نسبت به گیاه خواری
رژیم غذائی گیاه خواری یک رژیم سالم ، مغذی ، کامل و بی نقص برای تمام مراحل چرخه زندگی از جمله بارداری ، شیردهی ، نوزادی ، کودکی و نوجوانی می باشد و برای ورزشکاران بسیار مفید است و نقش موثری در پیشگیری و درمان بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 ، فشار خون و ... دارد.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864


 (https://telegram.me/VEGReferences/134
 https://telegram.me/VEGReferences/133
        https://telegram.me/VEGMedia/61 )

البته این نکته وجود داره که در گیاهخواری وگن کمبود ب12 پیش میاد که برای حلش مصرف ب12 یا استفاده از موادغذایی غنی شده با ب12 رو پیشنهاد می‌کنن. البته تو ایران این مواد غدایی خیلی کم پیدا میشه و راه مطمئنش همون مکمل خوردن یا تزریق کردنه. اما دلیل اینکه من حتی با دونستن این موضوع حاضر شدم مکمل خوردن رو تا آخر عمرم قبول کنم، اینه که مصرف یه مکمل دربرابر تاثیرات مثبتی که گیاهخواری بر حیوانات و محیط زیست داره واقعا کار ناقابلی هست! فقط یه لحظه بعد از خوندن و دیدن اون منابع بیاندیش که با گیاهخواری چندین و چند حیوان کمتر کشته میشن و کمتر ازار میبینن و آب کمتری برای تولید محصولات گیاهی (نسبت به حیوانی) استفاده میشه و ازای همه‌ی اینها چیه؟ یه گیاهخوار درست حسابی شدن و مصرف مکمل ب12! واسه همینه که مصرف مکمل برام کار ناقابلی بنظر میاد. چون گزینه هایی که گیاهخواری پیشنهاد میده خیلی بالاتراز این حرفهاست.
امیدوارم اون رفرنسها رو بررسی کنی.
روز خوبی داشته باشی.

اوپس چه مفصل 
خوب در مورد پاراگراف اول ، باید سر فرصت بخونم همه رو 
شما دانه های گیاهان رو مصر میکنید و از نظر شما(منظورم گیاه خواران هستند) اشکالی نداره ! 
پس چرا تخم مرغ مصرف نمی کنید ؟
هم گیاه و هم مرغ از این روش تولید مثل میکنن ، اگر نخورید یا حتی بخورید ، اونا این فرایند رو ادامه می دن ، پس رفتار گیاه خواری تاثیر یکسانی روی مرغ و گیاه داره ، چرا یکی مجاز و دیگری غیر مجاز است ؟
در مورد سوالم خودم اینو بگم که منظورم این بود که حتی گیاهان هم گوشت می خورند :)
پاسخ:
سلام. ببین یه مسئله‌ای وجود داره در چرخه طبیعت و اونم اینه که موجود قوی تر، ضعیف تر رو میخوره که نیازهای خودشو برطرف کنه. خیلی‌ها براساس همین میان می‌گن خب چرا شما حیوانات رو نمی‌خورید؟ شما دارید چرخه رو بهم می‌زنید و الخ... اما پاسخ شخصی من این نیست که بله، ما داریم چرخه رو بهم می‌زنیم! من منکر قضیه‌ی چرخه‌ی طبیعت نیستم و بلکه بسیار هم قبولش دارم و برهمین اساس دانه ها رو مصرف می‌کنم و اون گیاه گوشتخواری هم که گفتی، بر اساس مکانیزمش باید گوشت بخوره و به نظرم ربطی به گونه‌ی انسان نداره که اون چه می‌کنه و نمی‌کنه چون اون گیاه بدون گوشت نمیتونه سالم و زنده بمونه و همین باعث میشه که مجاز به خوردنش باشه اما ما نه.

بذار بیشتر توضیح بدم
 انسان‌ها می‌تونن به دو روش تغذیه کنن و سالم بمونن : همه‌چیزخواری که اکثر مردم دنیا اینطورین و گیاهخواری
اینکه شما میگی ما بیایم همون دانه ها رو هم نخوریم، از لحاظ علمی غلطه چون با میوه خواری (یه دسته ای واقعا میوه خوار هستن اما کارشون علمی نیست و پشتوانه ای نداره که سلامتیشون رو تایید کنه) نمی‌شه انسان سالمی موند. پس انتخاب بین گیاهخواری و میوه خواری انتخابیه که جوابش از نظر علم واضحه! میوه خواری نمیتونه ما رو تامین کنه و برای من هم جای بحثی نمی‌مونه چون من در کل منکر خشونتی که در طبیعت نیستم. خشونتی که باعث میشه جانوری، جانور دیگری رو بخوره. اما گیاهخواران دارن این سوال رو مطرح می‌کنن که وقتی می‌تونیم با استفاده از گیاهان سالم باشیم، چرا باید رژیم همه‌چیزخواری رو انتخاب کنیم؟
فکر کنم الان متوجه شدی که مقایسه‌ات کامل غلطه. اکثر گیاهخواران، افراد منطقی، افراطی نیستن که بخوان هرچیزی رو که جان داره، نخورن! اینطوری که باید منتظر انقراض گونه‌ی انسان باشیم!!

سوال اصلی اینه که، چرا گیاهخواری وقتی می‌تونیم همه‌چیزخوار باشیم؟ (پرسیدن این سوال نیاز به یه پشتوانه فکری داره که به شما بگه هم گیاهخواری و هم همه‌چیزخواری مشکلی برای تغذیه به وجود نمیارن که میتونی برای بدست آوردن این پشتوانه/بخش گیاهخواریش به قسمت سوم جواب کامنت قبلی مراجعه کنی و درباره‌ش بخونی)

 راستش جواب این سوال، در تک تک سه قسمت جوابی که در کامنت قبلی دادم نهفته و امیدوارم اول اونا رو مطالعه کنی. اما به طور کلی یه توضیح میدم و مقایسه میکنم این دو سبک زندگی رو که انسان میتونه داشته باشه.
همه‌چیزخواری اگه درست و متعادل صورت بگیره، میتونه تامین کننده نیازهای بدن باشه و افراد رو سالم نگه داره اما انسان‌ها چه بهایی برای همه‌چیزخوار شدن می‌پردازن؟! اولین وبزرگترینش همون بحث صنعت دام‌پروریِ که تو گزینه اول گفته بودم. صنعت دامپروری بزرگترین عامل تولید گازهای گلخانه‌ای و یه سَم برای کره‌ی زمینه! تقاضای بالای مردم برای گوشت باعث شده که در خیلی از دامپروری ها به صورت غیراخلاقی دام های ماده رو بارور کنن، مادری رو از فرزند جدا کنن، گاوی رودر یک محیط کوچیک که اصلا براش کافی نیست و یه زندانه مثل یه برده نگه دارن و از اولین روز زندگیش تا آخرین روز هر جور که میتونن ازش استفاده کنن. ژلاتینش رو در پاستیل، گوشتش رو سر سفره و لبنیاتش رو تو سوپرمارکت ها بفروشن. مرغ‌هایی که شاید بتونن تقریبا ده سال عمر کنن رو در شش هفته می‌کشن و بزرگ می‌کنن که به خورد متقاضی‌های این صنعت بدن... برای تولید تخم مرغ، میلیون ها جوجه نر سلاخی می‌شن و این همه خشونت برای چیه؟ برای همه‌چیزخوار شدن!
از طرفی اگر انسانها واقعا نگران محیط زیست هستن و میخوان کاری انجام بدن، بهترین راهی که هر انسانی میتونه در زندگیش انجام بده، وگن شدنه. بعضی میگن خب چرا تخم مرغ و لبنیاتو نخوریم؟ اونا که کسی رو نمیکشن برای تولیدش. موضوع اینه که شاید به طور مستقیم اون گاو و مرغی که داارن تولیدش میکنن کشته نشن، اما مگه سرنوشت اون گاو و مرغ چیه؟! آخرش مرگه و فکر نمیکنم دامپروری ای وجود داشته باشه که ولشون کنن برن بعد از شیر دادن و تخم گذاشتن!!!
 همه چیزخواری انسان ها -> تقاضای بیشتر گوشت و لبنیات و تخم مرغ -> کشته شدن میلیون‌ها حیوان/بهره‌کشی غیراخلاقی از میلیون ها حیوان در سال که کاملا غیرضروریه* -> بدتر شدن وضع محیط زیست -> سلامتی انسان! 
(که در همه‌ی انسان ها هم این سلامتی رو شاهد نیستیم و اغلبشون مشکلات زیادی دارن)

* چرا غیرضروری؟
چون همونطور که قبلا گفتم، ما برای بقا و سالم بودنمون، به جز همه‌چیزخواری انتخاب دیگری هم داریم که گیاهخواریه! 
گیاهخواری بیشتر مردم به روش صحیح (ترجیحا وگن) -> تقاضای کمتر گوشت و لبنیات و تخم مرغ -> کشتار کمتر و بهره‌وری غیراخلاقی کمتر از میلیون ها حیوان -> بهتر شدن وضعیت مجیط زیست -> خشونت کمتر -> سالم ماندن انسان

آپشن‌هایی که گیاهخواری ارائه می‌کنه خیلی بیشتر از همه‌چیزخواریه و من دلیلی ندیدم که گیاهخوار نشم
 (البته وگن شدن کمی در ایران سخته نسبت به کشورهایی که گیاهخواری درشون پیشرفت کرده مثل آلمان که یه سرچ کوچولو بزنی میبینی چقققققدر گیاهخوار شدن مردم در دهه های اخیر در اونجا/البته در تهران وضعیت خوبی هست)! در هرصورت برای فهمیدن اکثر جمله های این پاسخ، بهتره همون رفرنس هایی که دادم رو ببینی و بخونی.
مرسی :)
باسلام 
ضمن تشکرازوبلاگ خوبتون.لطفااگرمایل بودید،به مطالب ماهم درزمینه های مختلف سربزنید.
باتشکر
http://persiane.ir/Five-copies-to-prevent-white-hair.html
نظر به تجربه و سابقه مدیریت وبلاگتان
پیشنهاد میکنم بپذیرید
تجربه بسیار خوبی است و در روابط بسیار اثر گذار
پاسخ:
فعلا شک دارم چون وقت گیره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">