وقتی روز به‌ روز بزرگتر می‌شوی

روایت رشد من

فاطمه.ح
متولد 81 ام. اوایل دهه 90 دهه‌هشتادی بودن در این فضا خیلی حس پرافتخاری به بهم می‌داد چون همه یا دهه هفتادی بودند یا دهه شصتی. من از 13-14 سالگی شروع کردم به نوشتن.


روانشناسی را در دانشگاه انتخاب کردم. برخلاف خیلی‌ها که به هوایِ بیشتر شناختن خودشان وارد این رشته می‌شوند، توهمِ کشف خودم را نداشتم.
اما کشف شدم، توسط خودم. هویتم را لابه‌لای درخت‌های خوابگاه خوارزمی کرج پیدا کردم و در مسیر تکراری کرج به گیلان جا گذاشتم.


دوست دارم یک کاری کنم. هر کاری. اینجا کارم نوشتن است و صادقانه بگویم، دوست دارم خیلی خوب بنویسم. هدفم از این وبلاگ از سال 1402 دیگر همین است.

***
به راه بادیه
به راه بادیه
بادیه بادیه
به راه به راه
نشستن باطل
نشستن باطل
باطل باطل
مراد مراد


بایگانی

دانم که نمی‌دانم

شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۴ ب.ظ
امشب یه جمله‌ای که زیاد شنیدم با این مضمون بود که "هر چی از این مملکت زودتر بری بهتره".
جمله‌ی مورد نظر رو تو جاهای مختلف و با گروه‌ها و دوستانِ مختلف زیاد شنیدم. هر گروهی دلایل خودشو داره و یه بخشِ عظیمی از دلایل هم که مشترک هستن؛ مثل اقتصاد کشور و اوضاعِ کلیِ اینجا. حالا تو این وضعیت که همه دارن به این موضوع فکر می‌کنن، موندم بدون اینکه حتی هنوز بدونم می‌خوام در آینده چی بخونم تو دانشگاه، آیا درسته اصن ذهنمو برای فکر کردن به رفتن یا نرفتن درگیر کنم؟ 
خلاصه امشب فهمیدم خیلی جدیه این مسئله که من هنوز نمی‌دونم می‌خوام تو دانشگاه چی بخونم و چی‌‌کاره بشم! دوست ندارم کامنتی بذارید مبنی بر اینکه دنبال علاقه‌ت برو. فعلأ علاقه‌ی خاصی ندارم و قبلأ هم نداشتم. هر چی داشتم طبق جوگیری بوده. جوگیریِ داروسازی که با آشکار شدنِ علاقه‌م به رشته‌ی انسانی بر باد رفت. علاقه به حقوق که هرجور نگاهش می‌کنم از سرِ علاقه‌ی واقعی نیست و جوگیریه و هنوز معلوم نیست واقعأ این شغل رو می‌خوام یا نه. خلاصه که بحث علاقه رو نکشید وسط. قطعا اگه از چیزی خوشم نیاد نمی‌رم سمتش. ولی الان جدأ نمی‌دونم چیکار کنم. نمی‌دونم می‌خوام روان‌شناس باشم یا وکیل. زبان‌شناسی بخونم یا آموزش انگلیسی. برم یا بمونم. بنویسم یا ننویسم. یه جوریه همه چیز. هنوز نمی‌دونم چی می‌خوام. و بدترین بخشِ ماجرا اینه که وقتی می‌گم "نمی‌دونم" یعنی واقعأ نمی‌دونم! نه اینکه رویای خاصی در سر داشته باشم و نخوام بگم.

یه مدتی بود که استراتژیم رو یافتنِ رشته و شغل مناسب نذاشته بودم. می‌گفتم فعلأ هدفم کنکور باشه و سعی کنم یه رتبه‌ی برتر بشم که از اون لحاظ بتونم انتخاب‌های بیشتر و سطح‌بالاتری داشته باشم. هنوزم که هنوزه این استراتژی بنظرم معقول میاد. اما موقعی که با کسی حرف بزنی و دقیق ندونی چی می‌خوای، یه تلنگری پیش میاد که می‌گه شاید هم استراتژیِ خیلی خوبی نباشه و مهمه که الان بدونی بعد کنکور چی می‌خوای.
نمی‌دونم هنوز؛ فکر کنم با روند سابق اما با جدیت بیشتری قراره پیش برم.
موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۳۰

نظرات  (۸)

چقد تو منی!!
برو تو یه سری آزمونای تیپ شخصیتی(به جز 16 پرسونالیتیز) شرکت کن و راجبشون بخون
مثل نظریه گاردنر
و... 
خیلیاشون هست!
البته خوندنشون فقط حس خوب داره و اگه اینقد شبیه من باشی بازم نمیتونه برات راهنما باشه!!

پاسخ:
خب میدونی، چون به هیچکدوم علاقه ندارم، به بُعدهای دیگه هم نگاه می‌کنم؛ مثل کار و دانشگاه و رتبه و فلان. که خب ازونجایی که درمورد کار همه‌چیر ریسکیه، نمی‌تونه معیار باشه و واسه همین بازم باید برگردم سرِ معیارِ علاقه و بازم هیچ به هیچ. اما پیشنهاد خوبی بود، برای افزایش انگیزه هم که شده اینکارو میکنم. فکر میکنم اگه کتابهای مربوط به حوزه‌ی رشته‌ها رو بخونم بتونم بفهمم که بیشتر از کدوم خوشم میاد، شاید :|

پیرو توصیه ات میخوام بهت بگم که ... 
دنبال علاقه ات برو !! 😂 

ولی جدا از ضدحال/ شوخی 

باید بگم که اتفاقا الان باید هدفت پیدا کردن محیطی باشه که توش استعداد هاتو بتونی رشد بدی . و بعد با خیال راحت بری دنبال علاقه ات . اگه بخوای تو محیط نا درست دنبال علاقه ات بری چیز زیادی دستگیرت نمیشه اگه نظر منو بخوای . مثل اینکه یه نفر توی یه شهر صحرایی بره رشته غواصی . حالا هرچقدرم علاقه داشته باشه فوقش شاید بتونه استاد اون رشته بشه تو دانشگاه برا کمک به دانشجو هایی که از اونجا یروز مهاجرت میکنن به یه شهر دریایی 😁
پاسخ:
:))))

آها! اینجوری بهش نگاه نکرده بودم. ممنون گفتی، دیدگاه جالبی بود.
شاید نخوای همچین کامنتی داشته باشی 
اما درمورد رشته حقوق باید بگم تقریبا این رشته فقط تو ایران به دردت میخوره.
برای مهاجرت اصلا به دردت نمیخوره فکر کنم.
اما روانشناسی... روانپزشک بشی مخصوصا، درآمد خوبی داره و میتونی کشورهای دیگه هم فعالیت کنی. ضمن اینکه با واقع بینی و هوشی که در تو سراغ دارم، ب نظرم خیلی میتونی تو این رشته پیشرفت کنی. ب شرط علاقه. 
رشته خوب دیگه ای ک تو بخش انسانی وجود داره جامعه شناسیه ولی من اطلاعات مناسبی درباره ش ندارم. (انگار ک درباره بقیه رشته ها دارم!)

رشته های دیگه ای هم هست ک بهشون فکر کنی؟
پاسخ:
سلام. چطوری؟ چرا نداشته باشم؟

چرا به دردم نخوره؟ منظورت اینه که کشورهای دیگه مدرک کارشناسی اینجا رو قبول نکنن؟

روان‌پزشک که از رشته‌ی تجربیه.

آره درموردش مطالعه‌ داشتم. علوم اجتماعی، پژوهشگری علوم اجتماعی... بازار کار تعطیل.

گفتم که آموزش زبان و زبان‌شناسی.

نه چیز خاصی نیست غیر این سه چهارتا.
اها من خودم یکاری رو کردم!! برو درسهایی که هر رشته پاس میکنه رو بخون عنواناشو.. من فک میکردم عاشق هنرم و اینا، وقتی درساشونو دیدم متوجه شدم که خیر، عصن خیلی بده و من توانایی تحملشو ندارم!!
اینم میتونه کمکت کنه (: یه سریاش حذف میشه ولی بازم یه رشته و اینای خاص نمیشه!
پاسخ:
درسته.

الان تو هم نمی‌دونی چی بخونی؟
نه منم نمیدونم!
تازه من خیلی بازه گسترده ای رو دوست دارم! مثلا رشته های رشته ی تورو هم خیلی دوست دارم و خیلی به شخصیتم میخوره، یه مدت میخواستم بیام انسانی حتی (:
پاسخ:
بلی، یادمه.
سلام. من خیلی خوبم. تو چطوری؟ نمدونم چرا اونو نوشتم. شایدم بدونم. حالا.

شما در اینجور رشته ها در ایران، فقه و حقوق اسلامی رو میخونی و بله اصلا فکر نمیکنم در خارج همچین مدرکی رو قبول داشته باشن. بازهم قاطع نمیتونم بگم. منم شنیدم.

آره. راست میگی. یک لحظه یادم رفته بود. ولی خب. زمان ما که هر کنکوری دوست داشتی میتونستی بدی. زمان شمارو نمیدونم. (میدونم سخت خواهد بود ولی شدنیه اگر بخوای - البته طبق قوانین زمان ما)

+ انگار موقع خوندن، چند عبارت پریدم و اون تیکه رو ندیدم! 
زبان شناسی و آموزش زبان رو واقعا هیچ نظری درباره ش ندارم. ینی دارما، ولی شاید خیلی منصفانه نباشه. درواقع فکر میکنم تمرکزت روی ی چیز مهمتر باشه بهتره (امیدوارم کسی ناراحت یا ناامید نشه)
میدونی من نمیدونم آیا واقعا اونقدرا چیزی توی زبان هست که بتونه دنیا رو تکون بده یا نه. یعنی اوضاع رو تغییر بده و بهتر کنه. ولی شک ندارم تو رشته هایی مث روانشناسی، جامعه شناسی، حقوق، پزشکی، مهندسی ها و ... حتما هست. 
درست مثل زمانی که کشف کردن اسکیزوفرنی ی بیماریه بسیار خاص هست. درست همون موقعی که بیماران خاص اسکیزوفرنی صف هایی از مریدان و پیروان رو داشتن! بیمارانی ک دروغ نمیگفتن، و واقعا میشنیدن و میدیدن چیزایی که در واقعیت نه دیده نه شنیده میشد. 
این برا من جالب تره. شاید زبان و پیچیدگی هاش واسه دیگری این جذابیت رو داشته باشه. نمیشه حکم کلی صادر کرد.
در کل، من درباره رشته ای ک دنبال کنه آدم(!)، فکرم اینه که مفیدترین کار رو بره دنبالش، کاری که همه کس از دستشون برنمیاد هم برا من جذاب تره. البته که شرطش علاقه س. وگرنه مثلا جراح شدن در پزشکی هم از دست هرکسی برنمیاد، ولی خب. علاقه داشتن یا لااقل اینکه بدت نیاد هم مهمه.

ب نظرم وقت و پولی ک داری (دارین!) رو هزینه کن. اصلا سر این مبحث تعارف نداشته باش چون شوخی بردار نیست. برو مشاوره ها و مراکز متخلف و سوالاتو بپرس. اگه یک گزینه ای رو 50 درصد روش مطمئنی، بکنش 60-70 . این بهتره. (اونایی ک بالای 80 درصد رو رشته مورد علاقه شون اونم تو این سن مطمئنن ب نظرم باید روشون بررسی هایی انجام بگیره ! :)) )

دکتر هلاکویی میگه بچه های باهوشی ک ب مباحث روانشناسی علاقه دارن بهتره نورالوژی بخونن. چون پیش بینی میکنه در آینده نزدیک خیلی از شاخه های روانشناسی حذف میشه و درمان، ب سمتی میره که بیشتر به مغز افراد کار دارن، تا به چیزهای دیگه -به اعصاب و قسمت های مختلف مغز- و اونجا رو دستکاری میکنن. حالا یا با دارو یا با جراحی (نقل ب مضمونه این حرفها)
ولی من میگم درمورد ایران این صحیح نیست ب نظرم. چون هرچقدرم خوشبین باشیم، همچنان کشور ما چندین دهه عقبه، و عقب نگه داشته خواهد شد، فلذا ده بیست سال آینده، اوج رونق رشته روانشناسی در کشور ما خواهد بود. (ب شرطی ک آقایون بدتر از این نکنن اوضاع مالی ملت رو) 

+ درباره جوگیری ت نسبت ب رشته حقوق، کمی میتونی توضیح بدی؟
پاسخ:
سلام. مرسی. من هم خوبم. یعنی روالِ زندگیم خوبِ معمولیِ مثل همیشه و این خوبه.
ممنون بابت توضیحاتی که دادی.

راستش درسته که میخوام تاثیر خوبی هم بذارم اما از اولویتهای خیلی بالام نیست، چون به نظرم حتی غیرمستقیم هم خیلی میشه تاثیر گذاشت. یا مثلا یه حقوقدادن رو زندگی موکل خودش که داره ازش پول میگیره تاثیر میذاره بنظرم نه چیزی بیشتر.

از دکتر هلاکویی زیاد شنیدم این روزا :)) ممنون از نقل حرفاش.


+خب ببین تو انسانی کلا دو سه تا رشته تاپ محسوب میشن که همه اونا رو میخوان و اولینش هم حقوقه، بعد روانشناسیه و بعدش هم فکر کنم حسابداری باشه. بخاطر همین وقتی میشنون داری میری انسانی همون اول بهت میگن خانوم وکیل. خلاصه جو اینجا یه جوریه که حقوق تو انسانی شبیهِ پزشکی تو تجربیه که همه دنبالشن. واسه همین کلا جوگیری حقوق خوندن، با توجه به تعریفهایی که ازش میکنن و تاپ بودنش به منم سرایت کرده قطعا.
فکر میکردم حقوقدان میتونه خیلی بیشتر از اینا از دستش کار بر بیاد. 
شاید اشتباه باشه ولی فکر کردم میتونه مثلا قوانین رو اصلاح کنه و اثرگذاری کلان روی زندگی عده زیادی آدم داشته باشه. نه فقط وکیل شدن. ( کم دونستن چقدر بده. همش حدس و گمان)

+ آرزو میکنم و امیدوارم که بهترین انتخابو کنی.
پاسخ:
منم اطلاعات محدودی دارم.

مرسی.
۲۸ مرداد ۹۷ ، ۱۹:۴۴ مبهم الملوک
http://typeshenasi.com/test/mbti/
کمک میکنه☝🏻هم معتبره هم منطقی 
موفق باشی😊
پاسخ:
الان وضعیتم نسبت به اون پست درمورد رشته خیلی بهتره و حتما این بهترش میکنه. ممنونم

البته من قبلا این آزمون رو دادم
این بار صرفا درصدهای قبلیمو با جدیده مقایسه کردم و متوجه تغییراتم شدم :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">