وقتی روز به‌ روز بزرگتر می‌شوی

روایت رشد من

فاطمه.ح
متولد 81 ام. اوایل دهه 90 دهه‌هشتادی بودن در این فضا خیلی حس پرافتخاری به بهم می‌داد چون همه یا دهه هفتادی بودند یا دهه شصتی. من از 13-14 سالگی شروع کردم به نوشتن.


روانشناسی را در دانشگاه انتخاب کردم. برخلاف خیلی‌ها که به هوایِ بیشتر شناختن خودشان وارد این رشته می‌شوند، توهمِ کشف خودم را نداشتم.
اما کشف شدم، توسط خودم. هویتم را لابه‌لای درخت‌های خوابگاه خوارزمی کرج پیدا کردم و در مسیر تکراری کرج به گیلان جا گذاشتم.


دوست دارم یک کاری کنم. هر کاری. اینجا کارم نوشتن است و صادقانه بگویم، دوست دارم خیلی خوب بنویسم. هدفم از این وبلاگ از سال 1402 دیگر همین است.

***
به راه بادیه
به راه بادیه
بادیه بادیه
به راه به راه
نشستن باطل
نشستن باطل
باطل باطل
مراد مراد


بایگانی

چهارم: فضای نقد هست ولی کم است

شنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۷ ق.ظ

چندسال پیش که یائویی (انیمه با ژانر پسر با پسر) می‌دیدم، دست از این کار کشیدم و یک مطلب اینجا نوشتم که چرا بنظرم یائویی خوب نیست. حالا بیشتر قرار بود دلیل ندیدن‌های خودم باشد. آنقدر جدی هم نبود. اما اگر به بازدیدهای آن مطلب نگاه کنید، نزدیک دو هزار و اندی شده است! دیشب هم که آمدم به وب، یکهو دیدم بازدیدها عجیب و غریب فزونی گرفته. نمی‌دانم. شاید انیمه‌بین‌ها جایی آن را بازنشر کرده‌اند. آقا خلاصه اینکه من هنووووز برای آن وقت مطلب نظر دریافت می‌کنم. گاهی فقط می‌خواهم بهشان بگویم نظر من مهم نیست بابا. انیمه‌تان را ببینید. ولمون کنید:))

از طرفی این موضوع جور دیگری هم نظرم را جلب کرد. حس می‌کنم در دنیای وب کمتر این علایق جدید نوجوان‌ها مورد نقد قرار می‌گیرد. حالا هم که یک نقد دست‌وپا شکسته در یک جزیره دورافتاده‌ای در وبلاگ من نوشته شده است یکهو موردتوجه قرار گرفته. باز هم چیزهای دیگری وجود دارد که بشود از ورای این علایق جدید نقد کرد. مثلا طرفداران یک‌سری سریال دو نفر را از سریال شیپ می‌کنند (یعنی می‌گویند دوست دارن این دو نفر در واقعیت‌ هم با هم باشند و فانتزی می‌سازند ازشان). دو نفر که در چین اند و آقایند. با توجه به قوانین ضد همجنسگرایانه‌ای که در آن کشورها وجود دارد، زوج‌انگاری به زندگی شخصی‌شان لطمه می‌زند. خب از نظر اخلاقی دلایلی هست که این کارها را نکنیم. ولی طرفداران شان فوج فوج ویدئوهایی در اثبات این می‌سازند که مثلا این دو پسر با همدیگرند:)))) 

حالا من آنقدرها هم در فضای وب فعال نیستم. شما خودتان انتقادگری‌هایی به تفریحات جدید جوانان جایی دیده‌اید؟ 

خودم زیاد ندیده‌ام. بنظرم با روند دور شدن از نقد کردن این‌چیزها، فضایی ایجاد می‌شود که افراد در این سن فقط به سروکله زدن با همدیگر می‌پردازند. پدرومادرها و معلم‌ها که این جور سرگرمی‌ها و دنیای جدید را درک نمی‌کنند یحتمل. این نسل کلا از نسل‌های قبلی جدا افتاده است. بخش‌هایی از نسل جدید هم که می‌تواند ناقد هم‌قطارانش باشد نهایت مخالفت‌ش احتمالا استوری کردن و توضیح دادن نظراتش در آنجاست. آخ که من چقدر از این استوری کزدن و بردن محتوا به اینستاگرام و تلگرام بدم می‌آید. (حالا مثل اینکه تلگرام قرار است مرورگر درون برنامه ایجاد کند) آقاجان... سهولت را درک می‌کنم ولی اصلا قابلیت سرچ ندارد. اصلا قابلیت ثبت شدن برای ده سال بعد را ندارد ... اگر نقدی هم به فعالیت‌های جدید مردم مثل ماکبنگ (برنامه‌ای برای خوردن غذا جلوی دوربین که اخیرا افراطی هم شده‌ است. البته در ایران کمتر)، انیمه‌ یائویی، نحوه طرفداری نوجوانان، سریال‌های بی‌محتوای کره‌ای و ... در صفحه‌ی اینستاگرام و استوری‌ات بنویسی، واقعا کسی راحت پیدایش نمی‌کند. 

این مطلب پرت مرا معلوم نیست چطور پیدا کرده‌اند ولی یافته‌ شدنش قابل درک است. در وب گذاشتمش و اگر این بیان سقوط نکرد، تا سال‌های بعد هم خواهد ماند. تمام آنچه برای یافتن نقدهای من کافی است، یک سرچ است... می‌دانم البته می‌شود در اینستا هم با هشتگ‌ها سرچ کرد. شاید علاقه خودم به وب باعث شده یک‌طرفه به قاضی بروم:))) 

اصلا از موضوع منحرف شدم. فضای نقد به کارهای جدید نوجوان‌ها در کشورمان زیاد وجود ندارد. وقتی فضای نقد وجود ندارد، آن‌ها هم دیمی رشد می‌کنند. برنامه‌ای از طرف نهادی نیست که واقعا و دلسوزانه بهشان بپردازد. چالش‌های اخلاقی برایشان ایجاد نمی‌شود. علایق‌شان معمولا سطحی و سطحی‌تر می‌شود... البته باز هم مشاهداتم گسترده نیست.

نظرات  (۳)

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما

ممنون از انتشار محتوای بسیار خوبتون.  بنده هم در زمینه  تولید محتوا در بلاگ های فارسی فعال هستم. اخیرا با وب سایتی آشنا شدم با نام " پرسپت " که محل بسیار مناسبی برای بلاگرها هست. همچنین وقتی فهمیدم که میشه از نوشتن مطالب کسب درآمد هم داشته باشم خیلی برام جذاب بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا این سایت خوب رو به  دوستان دیگرمعرفی کنم. حتما به این سایت خوب مراجعه کنید قطعا امکانات و فضای بهتری رو برای شما  فراهم می کند. آدرس سایت percept.ir هست.

 موفق باشید

۲۶ تیر ۰۰ ، ۱۹:۰۲ مترسک هیچستانی

اصولاً در مورد چی ما توی این کشور یه برنامۀ درست و حسابی داریم که حالا مسائل نوجوونا بخواد بهش پرداخته بشه؟ اونم این سن، حساس‌ترین و تأثیرگذارترین سن تو زندگی آدماست که اگه کمی به اطرافیان و حتی خودمون نگاه کنیم می‌بینیم اکثراً یه اتفاق بدی که آثارش هنوزم هست رو اون سال‌ها تجربه کردیم فقط به خاطر اینکه راهنمایی درست وجود نداشته، چه در مورد تفریحات و علایق و چه مسائل دیگه.

پاسخ:
آره... نیست.
دیگه اینم حتی عادی شده.
غر اصلیم به خودمونه. یعنی از دل همین نسل‌ها افراد نقاد کم میان بالا:( سطحی شدن داره عادی می‌شه.
۲۷ تیر ۰۰ ، ۱۳:۲۸ Vincent Valantine

به نکته جالبی اشاره کردی این بازدید فراوانت منو یاد یکی از مجله‌های ایرانی انداخت که بعد از قرا دادن پوستر یک گروه kpop در مجله به طور قابل توجهی فروشش رشد داشت. برای همین این حرکت را تکرار کرد :))

من فکر کنم یک جا خوندم که رخشان بنی‌اعتماد قصد داشت در ارتباط با BTS فیلم بسازه ولی دیگه پیگیری نکردم چی شد.

 

پاسخ:
:))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">